Tuesday, September 27, 2011

-realiti:kisah.aku.dan.adik.yo-

assalamualaikum..

waktu: makan tghari..

bermula kisah...
adik aku si yo mintak duit dri abah aku..RM3.00..
nak buat belanja nak pergi karnival bola baling..
kat skola gong kapas..
aku agak hairan la kenapa dia mintak duit yg agak byk..
bukan ke blnja skola da kasi..
lagipun time karnival x kan x kasi air..or roti..or nasi..
aishhh...mushkil aku..
sambil mkn..dgn penuh syak wasangka aku..
aku pun tny..

aku: yo nak buat apa duit byk2 tu??nk beli apa??


yo: ada laa..~


aku: belanja awek ke??huhh...kannn??


yo: x la..aku nak belanja kwn aku..dia org miskin..


aku: gulp!!!


yo: aku nak belanja minum air kat skola gong gapas tu nnti..mana tahu kot2 dhaga lepas bertnding..


aku: (terkesima) ohhhh...baiknya yo...mne mu tahu dia miskin??


yo: aku tahu la...aku kan kwn dgn dia..lgpn mne ada org nk kwn dgn aku..


aku: (agak sebak, mcm x percaya hati adik aku mcm tu skali) baguslah...kita kena tolong org miskin..


yo: ayah dgn mak dia berpisah..


aku: *jatuh rahang aku..(dah la miskin, mak pula ibu tunggal..sebak lagi..cover2)..


yo: ayah dia kawin lain..mak dia hidup sendiri..


aku: dia ada berapa adik beradik??semua tinggal ngn mak dia ke??


yo: dia ada 3 adik beradik..semua duk ngn mak..kakak sulung dia tingkatan 3..dia ada adik sorg..


aku: oh..kasian nya...mak dia keje x??


yo: keje...keje tukang sapu kat skola pdg midin..duit belanja dia 70 sen je long..


aku: (tergamam)..70 sen???dia beli apa waktu rehat??


yo: dia beli nasi lemak je..cukup2 70 sen..kdg2 dia beli keropok..


aku: abis tu..mnum??x minum ke??


yo: aku yg belanja dia..share je..


aku: (sebak lagi..tp still cover)..dia g skola naik apa?


yo: naik basikal..mak dia g keje naik moto..basikal dia buruk dari basikal aku..


aku: knp x tolong repair..cat2 kan ke..


yo: ermmm...


aku: rumah dia mesti buruk kan??


yo: ye..umh dia kecik je..umh kampung..aku pernah pergi umh dia..


aku: mesti dia jarang makan ayam kan..(perli yo yg tengah ratah ayam goreng)


yo: hehe..yeee..(malu2)..dia mkn ikan share ngn adik dia..ikan tu besar setengah jengkal je..dah la bagi dua..dia ambik bahagian atas kepala..adik dia ambik bahagian ekor..


aku: (Ya Allah)..sedihnya..kita byk mkn kan???gemuk..dia mesti kurus kan???


yo: ye..kurus sgt..tp dia bijak long..duk kelas no 2..dulu darjah 4 sma kelas dgn aku..kelas no 3..dia slalu d[t no 1 dlm kelas..


aku: pndainya dia..mesti yo dengki kn???


yo: x la...dia mmg patut dpt pn..


aku: dia dpt duit x??RMT??susu kotak coklat??


yo: dpt..pagi2 dia mkn RMT..susu pn dpt..aku x dpt..hehehe..


aku: mu mana layak dpt..bg la org susah..mu pagi2 je, dah ada org sedia mknan..aishh..


yo: hehehehe...


aku: baju dia mesti buruk kan??


yo: ye..baju dia ada carik kat belakang..singkat plak tu...sedih..


aku:sedih nya..yo..aku nak pesan...tolong la dia selagi kita mampu..tp jgn sesekali kita mengungkit tau.. yo akan dpt balasan dan ganjaran dri Allah ats segala kebaikan yo..


yo: ok...yo mmg ikhlas nk tolong dia..


aku: bagus lah..kwn yg sejati kekal selamanya..insyaAllah suatu hari nnti bila yo susah, dia akan bantu yo..


yo: dia budak baik..x main pn basikal ala rempit..dia slalu tolong mak dia..


aku: anak yg baik..ermm..insyaAllah

kdg2 kita perlu bersyukur dgn segala apa yg kita ad..
mungkin kita rasa yg kita ni dah susah, tp masih ada ramai lagi insan yg susah..


pengajaran kisah ini:

kepada kaum adam..:

ingtlah..time nk sesuatu, semua snggup buat...
time susah...semua nak lepas mcm tu je..
time mula2 kawin..janji sehidup semati..
tp bila dah kwin jadi seSENANG seSUSAH..
sorg senang..sorg susah..

kepada kaum hawa:

jgn lah gatal nk rampas suami org..
ingt sikit..x kan x de yg lebih elok dri mereka..
mereka ada anak2..
ada tanggungjawab..
hak penjagaan anak???nk bg pada suami???
korg nak jaga???
sure???
wlaupun bkn anak korg..
kejappp..kalau korg la jdi ibu, nak ke kasi ank korg kat org lain jaga??
nak kasi kat suami yg ceraikan kamu krana perempuan lain??
sedangkan ibu kucing pn sygkan anak nya...boleh gila kalau ank ilang..
inikan kita??lain la kalau ank luar nikah..ayah pn x nk..mak pn x nk...then buang..!aishh..

kepada anak2:

bersabarlah sygg..dugaan..
semua atas kesilapan org tua..
kamu yg menjadi mangsa..
kamu berhak mendapat kesenangan..
jdikan segala kisah pahit sebagai pengajaran..
x semua org berjaya datang dri kekayaaan..
chaiyokk..
jgn jadi mat rempit kerana dugaan ni..

walaupun aku percaya mat2 rempit lahir dari keluarga bermasalah..
disebabkan kedua orang tua x dpt memberikn kasih syg secukupnya..
kerana kedua org tua x dpt terima hakikat dan dugaan yg mereka hidup susah..
keimanan mengajar kita erti kesabaran..
anak pula terpengaruh..x tahan dengan kehidupan susah..
ada korg lihat anak org cina kaya merempit??
hahaha..
cina yg jual moto pada melayu supaya merempit..
cina yg bukak kedai baiki motosikal utk melayu supaya terus merempit..
melayu buang duit baiki motosikal, cina kutip duit melayu..
hahaha..siapa kaya??cina laa~
melayu??tetap layu...
aku juga melayu..:(

No comments:

Instagram

aku dan blog

Daisypath Friendship tickers

oppss!

Daisypath Anniversary tickers

linkie ♥

ikut.ikut