Tuesday, February 11, 2014

-realiti.seorang.kakitangan-

assalamualaikum
hye!!
yup kembali mengarut.
ok. aku tersangat busy.
mama abah pergi umrah.
so aku kena uruskan kilang, kedai, rumah, adik2.
woahhh. itu sangat penat.
ok2.
tpi masih ada masa untuk menaip?
errrr.
biasa la waktu kerja, bosan2 buka internet.
kimi cukup bengang dgn aku.
text x leh, on9 boleh.
biasa la bro. chill ok.
since i've changed my url, i dont know kimi still read it or not.
huhuhuhu.
aku tersangat penat.
sampai kan rasa bengang je ngn pekerja.
please la jgn buat hal.
yg buat hal tu pekerja lama.
tp mcm x phm or buat-buat x phm.
sekali aku mengamuk, sekali buat.
ak dah malas garang2 sgt. penat tahu!!!
time aku ada, semua rajin. aku tahu!!!
cuba kalau ak x de, malas giler.
ntah la, nak marah lebih2 dia pn manusia, bukan kucing
marah, sepatutnya dh pham, even kucing pn phm bila kena marah.
sabar je la.
skrg ak tgh observe kilang.
pekerja lelaki selalu rehat awl time ak g kedai.
skrg time ak x g kdai, pndai pulak rehat lmbt.
huh.
kasian la ak kalau terus mcm ni.
main cak-cak pulakkkk.
haisssshhh.
tu la melayu.
aku x paham dgn masyarakat skrg.
pendapat aku, apa salahnya kalau seseorang pkerja  itu melakukan sesuatu
pekerjaan dengan ikhlas, rajin, dan konsisten.
bukan membazir pn.
ilmu itu luas.
x kn selamanya nk kerja bwh org.
maybe one day boleh buka syarikat sendiri.
x kn smpai tua kot nk kerja biasa2 je.
hurm.
dan aku betol2 x phm dgn pegawai TM.
biar la ak nk mention pn.
supaya mereka2 sedar apa yg pegawai mereka dh buat.
cerita dia mcm gini.
ok, bermula dgn seorang pegawai yg aku gelarkan 'akak'
seorang pegawai TM.
dia nk buat tempahan baju korporat.
dtg kedai, ckp nk buat tmpahan. nak siap cepat.
ok la, bincang punya bincang. dia ckp nnti dia dtg smula.
sbb nk bincang dgn bos atasan lg.
ok fine.dlm kereta dia penuh dgn bju sample dri company lain.
then akak ni dtg lgberunding lg.
nk murah la, nk quality tinggi la. bla bla bla.
kat tmpat lain mahal la,.
pastu boleh pulak bg andaian.
NANTI SNB AKAN JADI FAMOUS
BATIK TERKENAL DI SELURUH MALAYSIA
TM AKAN MEMPROMOSIKAN BATIK SNB
BILA STAFF PAKAI BAJU BATIK SNB, NANTI PUBLIC TANYA
DARI MANA BATIK NI, DARI SNB.
cewahhhhh akak.
untuk makluman akak, akak sorg je yg x kenal SNB.
nmpak sangat buta batik.
maybe SNB x se gah NAB, tp di kalangan peminat batik, pasti kenal SNB.
bukan nk ckp besar.
rezeki Allah bagi, gov, badan berkanun, swasta ad buat tmpahan juga.
and bukan first time tau kak???
akak ckp mcm akak hebat giler.
woahh.
then akak tu ckp pasal agama pula.
rezeki Allah.
Alahmudulillah.
byk juga akak ckp pasal agama, kebaikan, pahala, dosa.
then lepas tempahan tu siap.
akak tu dtg kedai.
mintak penghargaan buat dia.
nk jumpa bos.
bos dh mua tgok muka dia.
bos x nk layan.
pihak kami x cari pn projek tu.
terima pun sebab kasihan.
dan x ambil untung byk pn.
lepas modal, cukup.
tp dia mintak brg.
x ke nama memeras ugut.
ambik sutera sedondon.
ambik kain sutera.
baju batik siap jahit.
aku rasa almost RM1000.00
hahaha. itu lah hakikat pegawai TM
nk mintak komisen pun agak2 la.
bukan gitu caranya.
masa mintak buat tmpahan, merayu2.
bila time bahagian dia, ambik gitu je.
so kepada akak tersebutingat, halal atau tidak.
di akhirat menunggu.
akak jawab la sendiri.
akak di kira merampas secara paksa.
sedar lah wahai akak. 
waktu pun dah x lama.
ak x kisah la laki dia pegawai eksekutif TM sekali pn.
tp x ke gaji mereka dh banyak?
buat apa nk ambik free.
ni la melayu.
mcm mana peniaga melayu nk untung kalau org2 mcm ni bersepah kat luar tu.
haishhhh.

kisah kedua. pasal JKKK
buat tmpahan juga.
kita bg harga standard.
tp dlm bil dia nk claim dgn kerajaan double pay!
kalau total RM2000.00
dlm invoice dia SURUH markup RM6000.00
Ya Allah.
nak lawan apakan daya.
dah la tua.
kasian anak2 dia.
halal ke duit tu??
 dgn kitasetel.
kita caj dan dibayar guna harga statndard.
dan aku tgok JKKK tu pakai van vannete je dri dulu.
since dua thun lepas.
aishhh. xkaya2 ke?
nmpak x??
kalau bukan rezeki kita, Allah x kan bg kita senang guna duit x elok
pikir la sikit.
nak komisen boleh.
tp cukup la sekadar ratusan ringgit.
bukan ratusan ribu.
nauzubillahiminzalik.

ok lah.
dh penat mengadu.
pergi kerja dulu.
bye!
assalamualaikum.
knez.


No comments:

Instagram

aku dan blog

Daisypath Friendship tickers

oppss!

Daisypath Anniversary tickers

linkie ♥

ikut.ikut